onsdag 2 november 2016

Helgen som var

Under sammanlagt sju helger fördelade under hösten och våren får jag tillsammans med tolv andra stickfantaster energipåfyllnad hos Handarbetets Vänner ute på Djurgården i Stockholm. Vi går en stickkurs och får lära oss olika tekniker utav en fantastisk lärare i Ivar Asplund. Jag började sticka och virka som barn på sjuttiotalet men sen blev det ett avbrott när studier och annat kom emellan men sen när jag fick barn har det tagit fart igen. För mig är det en skön avkoppling som ger mig ett lugn.


Ivar brukar visa sina fantastiska skapelser. Nedan ser ni mönstret av en vacker ullsjal att ha på axlarna. I min smak kan stickade plagg vara något väldigt vackert men även väldigt kitschigt. Jag gillar det rustika som Ivar ofta visar prov på. 


Nedan ser ni några av mina stickade provlappar på blockning.


Nedan ett prov på hålstickning.


Nedan hålstickning samt Estniska nuppar.... ja de heter faktiskt så :-o och de var riktigt kämpiga att göra. 


Nedan har jag använt en teknik med lyftamaskor. 



Nedan ser ni en enkel sjal som jag stickat i många färger och som jag flitigt använder. Men det enkla är ändå oftast det vackra i mina ögon. 


 Ha en skön onsdag!!!

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Den kursen borde jag gå också för jag ser att det finns mycket mer att lära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera den då den är jätteroligt att gå samt att det är så otroligt mysigt att sitta tillsammans med andra stickfantaster i alla åldrar.

      Radera